čtvrtek 7. října 2010

Lidová tvorba

Ahoj cykloturisti, moje sestra vymyslela pro maminku vánoční dárek. Je to taška od paní, která tká doma látku a pak šije různé lidové doplňky. Tak jak se to kdysi nosilo k lidovému kroji. Paní bydlí v Malé Vrbce a já to mám z domu 60 km. Informace o pani jsou na konci textu.

Celý týden pršelo a pátek je první hezký den. Ráno je 5C a musím se dobře obléci. Dá se předpokládat, že bude celý den chladno a já mám před sebou hodně kilometrů. Z Otrokovic vyjíždím po cyklostezce podél Baťova kanálu až do Uh. Hradiště. Z Hradiště jedu po nové betonové cyklostezce do Kunovic a pak do Hluku. Zde už je velký provoz směrem na Slovensko. Za Hlukem se vydávám po úzké okresní cestě do Boršic. Jsem překvapen, když zde potkám dlouhý kamión, který jede snad stovkou. Málem mně vítr smetl z cesty. Minuli jsme se natěsno. Oni využívají spojovací cesty jako zkratky a přitom je ničí těžkou váhou. V Boršicích jsem se zastavil ve firmě Žufánek na Ořechovku. Psal jsem večer e-mail, že přijedu, ale pan majitel není doma. Naštěstí je doma paní a s tou se již znám. Rozhodl jsem se koupit 14 láhví. Tolik jsem toho ještě nevezl. Paní je velmi pečlivá a všechno mně dobře balí do bublinek. Už jsme se delší dobu neviděli, a tak byla zvědavá, kde všude jsem byl na kole.

Kolo mám naložené a vydávám se do kopcovité části dnešního dne. Je hodně těžké a asi se nadřu. Za Blatničků objevuji značku, na kterou si budeme muset zvyknout. Stále víc cest bude u nás v dezolátním stavu. Naštěstí to pro moje horské kolo není problém. V dnešní době si už nemá smysl kupovat silniční kolo. Cesty jsou rozbité nebo je na nich velký provoz. Ve Velké nad Veličkou najíždím do prvního pořádného kopce. Jede se serpentinami a nakonec tunelem pod železnicí. Pak už je jen krajina vlnitá a já vidím na pozadí hor vesničku kam jedu.

Přijel jsem do Malé Vrbky a hledám, kde paní výtvarnice bydlí. Nacházím hezkou zvonici na prostředku dědiny a starou paní. Dáváme se do řeči a nakonec vzpomínáme, jak nám bylo dobře za komunistů. Důchodci porevoluční změny asi pocítili hodně. Jde o věci, které se změnily a oni na ně nebyli připravení. Paní mně poradila cestu a během chvilky jsem na návštěvě. Můžu si vybrat z hromady různých věcí. Dokonce i tkané vázanky na krk. Ve vesnici jsem vyfotil informační tabuli a o paní výtvarnici je zde zmínka. Na Internetu si můžete přečíst více informací.

Po nákupu se vydávám do Hrubé Vrbky a zde náhodou při fotografování objevuji neobvyklou stavbu. Je to chrám pravoslavných. Na přiložených fotkách si můžete přečíst víc informací o této církvi u nás. Na konci vesnice je poutač na zdravou výživu ze statku. Můžete si prohlédnout ceník zdravého masa.

Další vesnicí na mé cestě je Hroznová Lhota. Zde jsem chtěl navštívit dům, kde bydlel Jožka Úprka. Po radách od důchodkyň jsem dům našel, ale mohl jsem udělat jen fotku zavřené brány. Důchodkyně mě upozornily, že rodina není ráda, když je nějaký zvědavý turista otravuje. Já jsem tam očekával alespoň nějakou pamětní místnost. Jeho obrázky mám moc rád. Hodně fotografií jeho obrazů mají u Svatého Antoníčka.

Ve vedlejší vesnici jsem se rozhodl si koupit něco k jídlu. To už jsem měl v nohách kolem 70 km a od rána jsem nejedl. Ve vesnické samošce jsem si koupil poslední tvarohový koláček. Místo pro svačinu jsem si vybral na nové cyklostezce. Pak už následovala krásná cyklostezka do Veselí nad Moravou. Dál trasu nebudu popisovat, neboť jsem zde jel před 14 dny a psal jsem své poznatky.

Ujel jsem 118 km za chladného podzimního počasí.

01.10.2010
Karel

------------------------------------------------------------------
Ing. Hana Buchtelová
Malá Vrbka 54
69673 Hrubá Vrbka
tel/fax: 518 329 763
mobil: 603 534 478
email: vetracek111@seznam.cz
http://www.rucnitkani.net/?page=uvod


Žádné komentáře:

Okomentovat