středa 10. října 2012

Rozhledna Vartovna


Ahoj cykloturisti, již před nějakou dobou jsem dostal ochutnat Medovník ze Všeminy. Tenkrát jsem si řekl, že si jej zajedu koupit. Dnes jsem se rozhodl, že to udělám, ale bylo mně to málo a rozhodl jsem se k tomu přidat rozhlednu Vartovnu.

Na výlet jsem vyrazil před polednem a hned jsem měl jeden zážitek. V areálu Svitu je úzká cesta z rozpadnutých kostek. Jel jsem pomalu a vyhýbal jsem se dírám, v té chvíli se ze zadu přihnalo auto a začalo troubit. Ať pohnu. Udělal jsem místo a to auto mě předjelo a po 20 m zaparkovalo u firmy. Ten člověk možná získal vteřinu. Když jsem viděl, jak si hodně otevřel dveře od auta a pomalu lezl ven, tak to musel být hodně vypasený řidič. Ten potřeboval nahonit každou vteřinu.

Ze Zlína jsem jel raději po silnici, než po cyklostezce plné maminek s kočárky. Jezdí i několik kočárků vedle sebe a nejde na kole projet. Maminky mají k řešení důležité věci a na okolí vůbec nehledí. Ve Slušovicích jsem potkal velkou skupinu mladých cykloturistů. Myslel jsem si, že prázdniny skončily a děti zasedly do školních lavic. Ve Všemině jsem jel pomalu a hledal nějaký nápis kde je firma vyrábějící dobroty. Měl jsem štěstí a našel jsem dokonce dva ukazatele. Tak jsem věděl, kde musím na zpáteční cestě zastavit.

Za Všeminou se začne silnice prudce zvedat a je třeba si dát lehčí převody. Jel jsem zde naposledy před dvěma měsíci a dnes to byla pohoda. Je vidět, že jsem od té doby ujel několik tisíců kilometrů. V sedle jsem zastavil a udělal první fotky. Zde jsem opustil asfalt a vydal se na kamenitou cestu do lesa. Na několika místech byly navozené kachličky a co komu zbylo při bourání koupelny. Při vjezdu do lesa se cesta prudce zvedla a já jsem začal raději tlačit. Cesta je plná kamení a nechtěl jsem spadnout. Je velké sucho a na cestách je to hodně nebezpečné. Kameny se chovají jako ložiska. Uklouznete a nevíte jak. Na vrcholu jsem se mohl v poklidu spustit do sedla na Sirákov, ale neměl jsem odvahu. Raději jsem šel pěšky i z kopce. Na tento kamenitý terén mám úzké gumy. Navíc mám na kole vysoký rám a v terénu nedosáhnu nohama na zem.

V sedle u chaty Sirákov jsem přešel opatrně přes cestu. U chaty jsem si všimnul, že se názvy gramaticky liší. Syrákov sedlo a Sirákov chata. Za chatou je slibná zpevněná cesta, která se brzo změní v hliněnou cestu. Je to, ale v pohodě. Cesta je dobře ušlapaná. Později je ujetá od aut. Na jednom místě bylo WC ve volné krajině. Něco pro umělecké fotografy. Konečně jsem před sebou uviděl rozhlednu a prudké stoupání. Myslím si, že bych to dokázal vyjet, kdyby tam chataři nenavozili kamení. Na takovém podkladu se neudržím. Tak jsem zase tlačil až pod rozhlednu.

Před rozhlednou jsem potkal dva jezdce na koni. Bylo to hezké popředí pro rozhlednu. Rozhledna je opravdu zajímavě stavěná. Má prostě jedinečný vzhled. Nevím, že by někde bylo něco stejného. Na vrcholu rozhledny foukalo, ale já se nenechal odradit a prohlížel jsem si dalekou krajinu. Bylo docela slušně vidět. Rozpoznal jsem Velkou Javořinu a Pulčiny.

Po prohlídce okolí jsem posvačil a u mapy nastudoval, jak pojedu dál. Nechtělo se mně jet stejnou trasou a táhnout kolo z kopců dolů. Nakonec jsem se rozhodl pro sjezd do údolí a pro jízdu po hlavní silnici. Cestou dolů jsem se zastavil u partyzánské chaty. Jak zde žili si neumím představit. Ti chlapi zde leželi na postelích v zimě a o hladu. Měli strach, že je Němci odhalí a zároveň si určitě lezli na nervy.

Jízdu po hlavní silnici jsem zvládl a po dvou kilometrech jsem vjel do vesnice. Zde jsem musel změnit směr a znovu vyjet do Hraničního sedla. Z kopce to jelo samo až do vesnice. První jsem se zastavil u prodejce Medovníku, ale nikdo nebyl doma. Tak jsem se rozhodl zajet přímo k výrobci. Jede se tam do pěkného stoupání. Cyklista si musí sladkosti zasloužit. U firmy mě přivítal pán a hned mě zavedl dovnitř. Bylo tam hodně chladno a já jsem si vybral zboží. Venku jsme pokecali o cyklistice. Pan jezdí na kole. Na brašně Ortlieb jsem musel povolit popruh, abych nabalil dvě krabice. K tomu jsem koupil novinku, která snad ještě není ani na pultech. Jsou to tři kruhové zákusky. Všechno jsem to nabalil do nepřirozené polohy a vyrazil domů.

Za Slušovicemi jsem se rozhodl, že pojedu přes Fryšták kolem větrného mlýna a ZOO v Lešné. Myslel jsem si, že jízdou po vedlejších cestách se vyhnu provozu aut. Opak byl pravdou. Domácí řidiči jezdí na místních komunikacích jako blázni. Zde snad každý s každým závodí. Na křižovatce ve Fryštáku jsem dostal nápad vytáhnout kolo na chodník. Sotva jsem to udělal, tak přes moje místo projel jeden blázen za volantem. S hvízdajícími gumami projel křižovatku a ohrozil úplně všechny účastníky. Měl jsem to, ale štěstí. Raději jsem počkal, až auta přejedou a přešel po přechodu pro chodce. Projet křižovatku na kole jsem neměl odvahu.

Za Fryštákem jsem vjel do polí a tak jsem jel až skoro domů. Byl jsem moc ráz, že tam nejsou žádná auta. Jen jsem se kochal výhledy k Hostýnským vrchům.

Zákusky jsem přivezl domů, pomačkané. Na chuti se však nic nezměnilo. Večer s čajem byly výborné.

Ujel jsem 87 km, za hezkého slunečného počasí.

10.09.2012

Karel



 


 

Žádné komentáře:

Okomentovat